English version
Înapoi la PROIECTE
 

Proiectul “Interculturalitate şi diversitate în şcoala băcăuană” - 2009

Proiectul “Interculturalitate şi diversitate în şcoala băcăuană reprezintă o firească continuare a iniţiativei Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău , de a se implica în activităţi de tip comunitar printr-o serie de acţiuni civice, cum a fost cea din anul 2006 - Simpozionul Naţional “Implică-te în problemele comunităţii”, din 2007 cu tema “Campanie de educare a tinerei generaţii pentru implicare civică şi voluntariat” şi din 2008 cu tema „Împreună pentru o comunitate prosperă şi europeană – Bacău 600.

Simpozionul Naţional “Interculturalitate şi diversitate în şcoala băcăuană s-a desfăşurat miercuri, 21 octombrie 2009, începând cu ora 13.00, acesta fiind realizat cu sprijinul Consiliului Local al municipiului Bacău şi Primăriei municipiului Bacău.

Casa Corpului Didactic Bacău consideră tinerii cea mai importantă resursă de dezvoltare a comunităţii băcăuane şi de aceea doreşte să continue activităţile având drept scop implicarea civică şi comunitară a tuturor actorilor educaţionali, cadre didactice şi elevi, pentru ca aceştia din urmă să devină constructori activi ai unei comunităţii bacăuane prospere. Redescoperirea interculturalităţii constituie singura instanţă de reflexie colectivă pentru identificarea unor noi instrumente de constituire a unei lumi în care diferenţele să nu mai fie privite ca handicap, ci ca un valoros  potenţial pentru un nou tip de unitate în diversitate.

Diversitatea culturală înseamnă bogăţie şi ar trebui păstrată întocmai. Dar această diversitate nu trebuie să submineze şansele unei vieţi civice normale,  în cadrul unei societăţi coerente, consolidată  prin solidaritatea membrilor săi. Diferite grupuri socio-culturale care trăiesc într-un spaţiu fizic comun, fără a-şi propune în mod explicit să comunice şi  să coopereze, determină regresul societăţii.

Interculturalismul implică înţelegerea, aprecierea şi valorizarea culturii proprii, la care se adaugă respectul bazat pe o informare autentică şi pe construirea curiozităţii faţă de cultura etnică a celuilalt. Problematica lumii contemporane a generat în sfera culturii, politicii şi educaţiei un număr de imperative cum ar fi: salvarea mediului, apărarea păcii şi interculturalitatea. Aceste imperative se regăsesc sub formă de recomandări şi rezoluţii adoptate de O.N.U., UNESCO şi Consiliul Europei. Astfel problematica lumii contemporane este prezentă în noile tipuri de educaţii, sau "noile educaţii”. De exemplu în programele UNESCO figurează 11 exemple de ,,noi educaţii”, printre care se numără şi educaţia interculturală, care încurajează contactele intre diferitele culturi, la nivel educţional.

Dar pentru o bună convieţuire, pentru a  preveni şi evita conflictele interetnice şi de altă natură este necesară implementarea educaţiei interculturale în şcoală, încă de la cea mai fragedă vârstă, prin promovarea toleranţei, a bunei înţelegeri şi egalităţii de şanse între membrii aceleiaşi comunităţi.

Descărcaţi programul (.doc)

Imagini din timpul desfăşurării activităţilor manifestării
cuvant deschidere program copii
Cuvântul de deschidere a fost susţinut de dl Gabriel Stan, director CCD Bacău
Un grup de elevi ai Şcolii cu Clasele I-VIII "Domniţa Maria" Bacău, coordonator prof. Roxana Soţu a susţinut un scurt program artistic
joc
Brain Gym
Sesiunea I s-a constituit într-o prezentare de bune practici a aplicării la clasă a tehnicilor de implementare a educaţiei interculturale. Prezentările şi aplicaţiile au fost susţinute de prof. Maria Dima şi prof. Dana Zainea (CCD Bucureşti) - "Formarea competenţelor interculturale" şi Oana Cincă (Asociaţia "Ovidiu Rom") - "It's OK to be different!"
sala
joc
debateri
debateri
Sesiunea a II-a s-a constituit într-o masă rotundă în care au fost dezbătute teme ca: "Stereotipurile Rromilor" - prof. Dumitru Ficuţă (CCD Bacău), "Programul de predare a Limbii Maghiare în 21 de localităţi din judeţul Bacău, activităţi în cadrul şcolilor şi activităţi extraşcolare" - Attila Heygeli (Asociaţia Maghiarilor Ceangăi din Moldova) şi "Educaţia timpurie în rândul populaţiei rrome - micşorarea diferenţelor culturale" - inst. Noemi Năsturaş şi insp. Anghel Năstase (Asociaţia pentru Dezvoltare şi Integrare Europeană)
debateri
debateri